10. Temat i cel: Wyjaśniam, do czego służy nawias.
NaCoBeZU:
1. Wymieniam zasady stosowania nawiasu i używam ich w wypowiedziach pisemnych.
W podręczniku, na stronie 277 znajduje się nowa wiadomość dotycząca nawiasu. Zapoznajcie się z nią i wykonajcie w zeszycie zadania: 2 i 3. Wyślę Wam również kartę pracy, którą możecie wydrukować, a jeśli nie macie takiej możliwości, to wykonajcie zadanie "ustnie" :) Po prostu przeczytajcie tekst i zastanówcie się, gdzie powinno się wstawić nawias.
Jeśli nie jesteście pewni odpowiedzi, możecie do mnie napisać. Poniżej kilka przykładów zdań z nawiasami.
Lubię jeść słodycze (szczególnie czekoladę z orzechami).
Marcin (mój brat) pracuje w warszawskim metrze.
Dzisiaj Figa (moja kotka) obudziła mnie o 6.00 rano.
11, 12 Temat i cel: Czy da się spełnić marzenia? Omawiam tekst literacki.
NaCoBeZu:
1. Wymieniam cechy powieści obyczajowej i rozpoznaję jej przykłady.
Przeczytajcie fragment tekstu ze stron: 278-280.
Od razu zwróćcie uwagę na nawiasy z wielokropkiem, które są w nim użyte. Napiszcie w zeszycie, co oznacza tego typu nawias.
Zapoznajcie się z definicją powieści obyczajowej.
Zapiszcie w zeszycie 5 pytań odnoszących się do treści przeczytanego fragmentu i udzielcie na nie odpowiedzi.
Dziś lekcja 8 i 9!
8. Temat i cel: zapoznaję się z dziełami sztuki odwołującymi się do mitologii.
NaCoBeZU:
1. Rozpoznaję postacie i wydarzenia mitologiczne przedstawione w różnych dziełach sztuki.
Obejrzyjcie poniższe zdjęcia i zastanówcie się, jakie postacie lub wydarzenia z mitologii przedstawiają. Poniżej znajdziecie odpowiedzi.
1.
2.
3.
1. Wenus z Milo - rzeźba przedstawiająca boginię miłości.
2. Apollo i Dafne, Giovanni Lorenzo Bernini - Apollo zakochał się w nimfie Dafne. Ona wolała zamienić się w drzewo laurowe niż dać się uwieść bogu.
3. Hefajstos i Tetyda, attycki kyliks czerwonofigurowy z V w. p.n.e.
W podręczniku, na stronach 266-267 obejrzyjcie więcej różnego rodzaju dzieł sztuki nawiązujących do mitologii i poczytajcie o nich.
W zeszycie zapiszcie rzymskie imiona bogów greckich: Zeus, Hera, Afrodyta, Atena, Ares, Hermes, Hades, Posejdon, Kronos, Uranos.
Osoby, które chcą dostać plusa, niech dodatkowo wyślą mi to zadanie w wiadomości w Librusie.
Kolejny plus otrzymacie, jeśli napiszecie do mnie: tytuł (nazwę) dzieła sztuki (obraz, rzeźba, grafika) przedstawiającego postać lub wydarzenie z mitologii, imię nazwisko autora (jeśli jest znany) oraz krótko opiszecie np, po czym można poznać kogo przedstawia albo o czym opowiada zilustrowana historia. Wystarczą 2-3 zdania, ale musi być to przykład spoza podręcznika.
9. Temat i cel: Czy warto budować mur wokół siebie? Interpretacja tekstu piosenki pt. "Tolerancja".
NaCoBeZU:
- Określam, przekaz zawarty w piosence własnymi słowami.
Zapoznajcie się z utworem, tekst jest na stronie 276, w podręczniku i odpowiedzcie w zeszycie na jedno pytanie: Czym powinniśmy kierować się w życiu, a jak nie należy postępować? Odpowiedź oprzyjcie na tekście piosenki.
Odpowiedź na to pytanie również jest na plusa, jeśli ją do mnie prześlecie.
Pozdrawiam i życzę odpoczynku w weekend :)
7. Temat i cel: Oglądanie ekranizacji baśni lub mitu.
Ponieważ macie napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub baśni, chciałabym, żebyście w ramach przypomnienia obejrzeli dostępny dla Was film przedstawiający baśń lub mit, który wykorzystacie w wypracowaniu. Poniżej zostawiam Wam kilka linków, gdzie znajdziecie różne filmy. Ponieważ nie każdy z Was musi mieć dostęp do podanych platform, pozostawiam Wam dowolność w wyborze filmu. Postarajcie się znaleźć taki, który wiąże się z Waszym tematem wypracowania. Jeśli się nie uda, zawsze możecie obejrzeć np. "Shreka", który łączy ze sobą elementy wielu baśni i może być dla was inspiracją, jak można wykorzystać znane motywy baśniowe. Ci, którzy wolą napisać mit, mogą obejrzeć film z cyklu "Percy Jackson", który również jest zabawą z wykorzystaniem mitów. WAŻNE! Film ma Wam jedynie przypomnieć oryginał (jeśli jest wierną ekranizacją) lub podsunąć Wam pomysły (jak np. "Percy Jackson", "Shrek", "Czerwony Kapturek. Prawdziwa historia"). Nie streszczajcie utworu lub filmu, macie stworzyć własną wersję. Powinniście napisać dalsze losy lub zmienić bieg wydarzeń w znanym utworze.
Jeśli nie macie możliwości obejrzeć filmu, po prostu przeczytajcie dokładnie baśń lub mit, który wybraliście do uwspółcześnienia. Na stronie wolne lektury znajdziecie baśnie Andersena, Oppmana, braci Grimm, a na stronie http://www.staropolska.pl/tradycja/starozytnosc/Jan_Parandowski.html - mity.
6. Temat i cel: Znam zasady tworzenia opowiadania twórczego na podstawie mitu.
Ponieważ macie napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub baśni, chciałabym, żebyście w ramach przypomnienia obejrzeli dostępny dla Was film przedstawiający baśń lub mit, który wykorzystacie w wypracowaniu. Poniżej zostawiam Wam kilka linków, gdzie znajdziecie różne filmy. Ponieważ nie każdy z Was musi mieć dostęp do podanych platform, pozostawiam Wam dowolność w wyborze filmu. Postarajcie się znaleźć taki, który wiąże się z Waszym tematem wypracowania. Jeśli się nie uda, zawsze możecie obejrzeć np. "Shreka", który łączy ze sobą elementy wielu baśni i może być dla was inspiracją, jak można wykorzystać znane motywy baśniowe. Ci, którzy wolą napisać mit, mogą obejrzeć film z cyklu "Percy Jackson", który również jest zabawą z wykorzystaniem mitów. WAŻNE! Film ma Wam jedynie przypomnieć oryginał (jeśli jest wierną ekranizacją) lub podsunąć Wam pomysły (jak np. "Percy Jackson", "Shrek", "Czerwony Kapturek. Prawdziwa historia"). Nie streszczajcie utworu lub filmu, macie stworzyć własną wersję. Powinniście napisać dalsze losy lub zmienić bieg wydarzeń w znanym utworze.
Jeśli nie macie możliwości obejrzeć filmu, po prostu przeczytajcie dokładnie baśń lub mit, który wybraliście do uwspółcześnienia. Na stronie wolne lektury znajdziecie baśnie Andersena, Oppmana, braci Grimm, a na stronie http://www.staropolska.pl/tradycja/starozytnosc/Jan_Parandowski.html - mity.
Netflix: Mała Syrenka, Shrek
Player: Kopciuszek, Piękna i Bestia
Królowa śniegu https://www.youtube.com/watch?v=h7iTevrnGDo
Królewna Śnieżka https://www.youtube.com/watch?v=aAZm5wtmQh4
Tomek szczęściarz https://vod.tvp.pl/video/w-krainie-basni,tomek-szczesciarz,29669842
6. Temat i cel: Znam zasady tworzenia opowiadania twórczego na podstawie mitu.
Przepiszcie temat, zapoznajcie się z informacjami z
podręcznika str. 269-270 i wykonajcie pracę domową według poniższych kryteriów (nie musicie ich przepisywać). Ci, którzy nie mają podręcznika, niżej mają wyjaśnienie.
PRACA DOMOWA
Napisz współczesną wersję dowolnego
mitu lub baśni. Twoja praca powinna zawierać co
najmniej 200 słów. Możecie sami wybrać baśń lub mit, z którego
skorzystacie i stworzyć nową wersję lub wykorzystać jeden z poniższych tematów.
Prace wysyłacie mi w pliku tekstowym do następnego wtorku poprzez Librus. Prace
zostaną ocenione.
1. Bogowie
greccy postanowili wysłać Syzyfa na Grenlandię i obiecali mu wolność w zamian
za odśnieżenie ulic w stolicy – Nuuk. Napisz współczesną wersję mitu o Syzyfie.
2. Wehikuł
czasu przeniósł Kopciuszka w XXI wiek. Napisz współczesną wersję baśni o tej
postaci.
W RAZIE PROBLEMÓW Z PRACĄ DOMOWĄ (brak edytora tekstowego, zawieszanie się, cokolwiek:) NAPISZCIE DO MNIE WIADOMOŚĆ I ZNAJDZIEMY ROZWIĄZANIE.
NaCoBeZU:
Kryteria oceny baśni
|
pkt
|
Piszesz pracę zgodnie z poleceniem.
|
1
pkt
|
W ciekawy sposób przedstawiasz bohaterów.
miejsce akcji, określasz czas akcji.
|
3
pkt
|
Piszesz o postaciach i
wydarzeniach fantastycznych, przedmiotach magicznych.
|
1pkt
|
Piszesz o walce dobra ze
złem, podkreślasz zwycięstwo dobra. Stosujesz charakterystyczny początek i
zakończenie, kontrastujące postacie.
|
2pkt
|
Opowiadasz o
kolejnych wydarzeniach, które miały wpływ na następne .
|
1
pkt
|
Świadomie wprowadzasz określony typ narracji.
|
1
pkt
|
Nadajesz tytuł baśni.
|
1pkt
|
Piszesz w
sposób uporządkowany.
|
1
pkt
|
Stosujesz
bogate słownictwo.
|
1
pkt
|
Piszesz tekst poprawny pod względem językowym. 0–1
bł. = 2 p., 2 - 4 bł. = 1 p., 5 bł. i więcej = 0 p.
|
2pkt
|
Piszesz
tekst poprawny pod względem
ortograficznym. 0
bł. = 2 p. ,1 - 2 bł. = 1 p., 3 bł. i więcej = 0 p.
|
2pkt
|
Piszesz
tekst poprawny interpunkcyjne.
(dopuszczalne 3 błędy)
|
1pkt
|
Dbasz
o estetykę zapisu.
|
1pkt
|
Kryteria oceny mitu
|
pkt
|
Piszesz pracę zgodnie z poleceniem.
|
1
pkt
|
W ciekawy sposób przedstawiasz bohaterów.
miejsce akcji, określasz czas akcji.
|
3
pkt
|
Piszesz o bogach i
herosach i wydarzeniach fantastycznych, boskich atrybutach.
|
1pkt
|
Twój mit opisuje nowe
losy bogów/herosów lub wyjaśnia zjawiska przyrodnicze; ma charakter
ponadczasowy.
|
2
pkt
|
Opowiadasz o
kolejnych wydarzeniach, które miały wpływ na następne .
|
1
pkt
|
Świadomie wprowadzasz określony typ narracji.
|
1
pkt
|
Nadajesz tytuł mitu.
|
1pkt
|
Piszesz w
sposób uporządkowany.
|
1
pkt
|
Stosujesz
bogate słownictwo.
|
1
pkt
|
Piszesz tekst poprawny pod względem językowym. 0–1
bł. = 2 p., 2 - 4 bł. = 1 p., 5 bł. i więcej = 0 p.
|
2pkt
|
Piszesz
tekst poprawny pod względem
ortograficznym. 0
bł. = 2 p. ,1 - 2 bł. = 1 p., 3 bł. i więcej = 0 p.
|
2pkt
|
Piszesz
tekst poprawny interpunkcyjne.
(dopuszczalne 3 błędy)
|
1pkt
|
Dbasz
o estetykę zapisu.
|
1pkt
|
Omawialiśmy, jak napisać opowiadanie twórcze na
podstawie baśni i legendy, dzisiaj wzorujemy się na micie. Zasady są te same:
1. Przypomnij
sobie utwór, na podstawie którego masz napisać opowiadanie.
2. Możesz
zmienić wersję wydarzeń np. królewicz nie znajdzie zgubionego pantofelka
Kopciuszka lub wymyśl dalsze losy np. co stało się z Kopciuszkiem i królewiczem
po ślubie? Ważne, żeby Twoja wersja była inna, ale zachowała cechy gatunku.
3. Pamiętaj,
że musisz nadać swojemu opowiadaniu cechy mitu/baśni. Przypomnij sobie, czym
się charakteryzują. W powyższych kryteriach masz wyszczególnione, jakie
elementy powinny się znaleźć w Twoim opowiadaniu.
4. Mit
i baśń powinny mieć charakter uniwersalny, ponadczasowy – oznacza to, że
opowiadają o problemach, które spotykają każdego człowieka, nie ważne skąd
pochodzi i w jakim czasie żyje.
5. Dodaj
opisy, elementy charakterystyki (pokaż charakter bohatera w działaniu lub
opowiedz wprost, jaki jest), dialog, monolog, zwroty akcji, zbuduj odpowiedni
nastrój.
Dzisiaj dwie lekcje: 4. i 5.
4. Temat i cel: Zapozanie z mitem o Orfeuszu i Eurydyce.
NaCoBeZu:
1. Streszczam mit o Orfeuszu i Eurydyce.
2. Określam, jakie uczucia przyżywał bohater.
3. Określam główną myśl, zawartą w micie.
4. Wyrażam opinię o znaczeniu muzyki w życiu ludzi.
Na początek wysłuchajcie utworu The Beatles All you need is love. Tekst jest prosty, więc wydaje mi się, że zrozumiecie przesłanie (zawsze możecie znaleźć tłumaczenie).
https://www.youtube.com/watch?v=_7xMfIp-irg
Przesłanie piosenki jest zgodne z mitem, który macie dziś przeczytać:
- w podręczniku str. 260-263;
- http://www.staropolska.pl/tradycja/starozytnosc/Jan_Parandowski.html
lub z innego źródła.
Po przeczytaniu mitu już powinniście wiedzieć, dlaczego taka piosenka na początku.
W zeszycie wykonajcie poniższe zadania.
Dokończ zdania:
Mit o Orfeuszu i Eurydyce to historia o...
W imię miłości Orfeusz... (co zrobił?)
Opowieść uczy, że najważniejszą wartością w życiu jest...
Wymień, co mógł czuć Orfeusz w podanych sytuacjach:
spędzanie czasu z Eurydyką -
śmierć Eurydyki -
zejście do Tartaru -
droga z Hadesu -
ponowna utrata ukochanej -
Wymień, co mógł czuć Orfeusz w podanych sytuacjach:
spędzanie czasu z Eurydyką -
śmierć Eurydyki -
zejście do Tartaru -
droga z Hadesu -
ponowna utrata ukochanej -
Znajdź w tekście odpowiednie cytaty i uzupełnij nimi przerysowaną do zeszytu tabelkę.
Reakcja na muzykę Orfeusza
| |
drzewa
| |
rzeki
| |
dzikie zwierzęta
| |
Charon
| |
Cerber
| |
Erynie
|
Zastanówcie się, czy muzyka poprawia Wam nastrój? Czy ma działanie terapeutyczne?
Mit o Orfeuszu i Eurydyce pokazuje również, że sztuka ma bardzo duże znaczenie w naszym życiu. Zgadzacie się?
5. Temat i cel: Interpretacja wiersza Leopolda Staffa pt. Odys.
NaCoBeZu:
1. Opowiadam historię Odysa własnymi słowami.
2. Rozumiem, odwołania do mitu o Odyseuszu w wierszu.
3. Wyjaśniam przesłanie wiersza.
Korzystamy z podręcznika str. 264-265. Czytacie kilka słów o bohaterze i wiersz. Jeśli nie macie podręcznika, przeczytajcie o Odyseuszu w Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Odyseusz
A tu wiersz:
5. Temat i cel: Interpretacja wiersza Leopolda Staffa pt. Odys.
NaCoBeZu:
1. Opowiadam historię Odysa własnymi słowami.
2. Rozumiem, odwołania do mitu o Odyseuszu w wierszu.
3. Wyjaśniam przesłanie wiersza.
Korzystamy z podręcznika str. 264-265. Czytacie kilka słów o bohaterze i wiersz. Jeśli nie macie podręcznika, przeczytajcie o Odyseuszu w Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Odyseusz
A tu wiersz:
Leopold Staff
Odys
Niech cię nie niepokoją
Cierpienia twe i błędy.
Wszędy są drogi proste
Lecz i manowce wszędy.
O to chodzi jedynie,
By naprzód wciąż iść śmiało,
Bo zawsze się dochodzi
Gdzie indziej, niż się chciało.
Zostanie kamień z napisem:
Tu leży taki i taki.
Każdy z nas jest Odysem,
Co wraca do swej Itaki.
Niech cię nie niepokoją
Cierpienia twe i błędy.
Wszędy są drogi proste
Lecz i manowce wszędy.
O to chodzi jedynie,
By naprzód wciąż iść śmiało,
Bo zawsze się dochodzi
Gdzie indziej, niż się chciało.
Zostanie kamień z napisem:
Tu leży taki i taki.
Każdy z nas jest Odysem,
Co wraca do swej Itaki.
W zeszycie odpowiedz na poniższe pytania.
Jak rozumiesz słowa: "Wszędy są drogi puste, / Lecz i manowce są wszędy."?
Jaka powinna być nasza postawa w życiu? Jak powinniśmy reagować na niespodziewane wydarzenia? (weź pod uwagę 1 i 2 strofę)
Co pozostanie po naszym życiu? Dlaczego podmiot liryczny twierdzi, że każdy jest Odysem? (zastanów się nad 3 strofą i historią Odysa)
Życzę Wam miłego weekendu, mam nadzieję, że uda Wam się spędzić czas kreatywnie :) Do wtorku.
3. Temat i cel: Zapoznanie z mitem o Prometeuszu.
NaCoBeZU:
1. Opowiadam mit o Prometeuszu własnymi słowami.
2. Wyjaśniam, na czym polega prometeizm/postawa prometejska i wskazuję przykłady z życia.
Dzisiaj przeczytajcie mit o Prometeuszu, znajdziecie go na stronie 256 w podręczniku. Jeśli macie w domu Mitologię Jana Parandowskiego, Mity dla dzieci Grzegorza Kasdepki lub inną książkę z mitami, możecie z niej skorzystać. Wasi rodzice, mogą Wam stworzyć konto na stronie Nowej Ery
https://ebooki.nowaera.pl/nowasp/?_ga=2.144657973.1420305961.1585210985-1052894054.1580413394
gdzie będziecie mieli dostęp do podręcznika online. Mit o Prometeuszu znajdziecie również na stronie:
http://www.staropolska.pl/tradycja/starozytnosc/Jan_Parandowski.html
Prometeusz zbuntował się przeciwko bogom i pomógł ludziom wbrew woli Zeusa. Nie oczekiwał niczego w zamian, działał bezinteresownie. Stąd mamy pojęcie prometeizmu.
prometeizm - postawa moralna, której wyrazem jest poświęcenie się jednostki dla dobra ogółu.
Po przeczytaniu mitu, w zeszycie oprócz tematu, NaCoBeZU, definicji prometeizmu, odpowiedzcie na pytania:
Co jest tematem mitu? (co wyjaśnia?)
Wypiszcie, czego Prometeusz nauczył ludzi i co im podarował? (może być w punktach).
Kogo w dzisiejszym świecie możemy nazwać współczesnym Prometeuszem? Odpowiedź uzasadnij (podaj, jakie czyny świadczą o tym, że robią coś dobrego dla innych bezinteresownie). Chętni, którzy chcą dostać plusa za aktywność, mogą mi odesłać odpowiedź na ostatnie pytanie w wiadomości librus (może być z konta rodzica).
Spotykamy się jutro.
Pozdrawiam
Iwona Misiek
2. Temat i cel: Powtórzenie wiadomości z mitologii.
NaCoBeZU:
1. Streszczam mit o powstaniu świata.
2. Podaję definicję mitu i mitologii.
3. Wymieniem imiona bogów greckich oraz określam, jakiej dziedzinie życia patronowali.
Przypomnijmy sobie, czym jest mit i mitologia. Przeczytajcie definicje (są również w podręczniku) i zapiszcie je w zeszycie.
mit - opowieść o bogach, bohaterach i fantastycznych wydarzeniach, będąca próbą wyjaśnienia świata, życia i śmierci, dobra i zła oraz przeznaczenia człowieka. Wyraża wierzenia danej społeczności.
mitologia - zbiór mitów jednego ludu.
Obejrzyjcie filmik przygotowany przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 18 we Wrocławiu i przypomnijcie sobie mit o stworzeniu świata.
https://www.youtube.com/watch?v=aFV3Qo_dwPI
Następnie wysłuchajcie poniższego nagrania i wypiszcie w zeszycie imiona wymienionych bogów oraz jakiej dziedzinie patronowali.
https://www.youtube.com/watch?v=oi786b_et48
Dla chętnych, którzy chcą rozszerzyć odrobinę swoje wiadomości jeszcze jedno nagranie.
https://www.youtube.com/watch?v=HnwsUyJUwUc
1. Temat i cel: Podsumowanie wiadomości o przypowieściach.
NaCoBeZU:
1. Wyjaśniam, co to jest przypowieść.
2. Rozpoznaję teksty, które są przypowieściami.
3. Formułuję własnymi słowami naukę płynącą z przypowieści.
Przepisz definicję.
Przypowieść to utwór, w którym przedstawiona historia ma, oprócz znaczenia dosłownego, głębszy sens. Służy ona do zilustrowania pewnych ogólnych zasad ludzkiego postępowania oraz zawiera pouczenie, jak należy się zachowywać. Prezentuje wzory do naśladowania i wskazuje, czego trzeba unikać.
W learningapps macie zadanie, w którym trzeba dopasować bohaterów i przesłanie do czterech różnych przypowieści, kiedy zrobicie je poprawnie, przepiszcie tabelę do zeszytu. Uzupełnijcie bohaterów, których nie wypisałam w zadaniu, żeby nie było zbyt prosto :) czyli: Samarytanin i panny.
Musicie zapamiętać, że przypowieści biblijne zostały spisane przez ewangelistów, którzy słuchali nauk Jezusa Chrystusa, to on jest narratorem. Chrystus kierował przypowieści do wszystkich ludzi. Próbował w ten prosty sposób przekazać swoją naukę. Przypowieść ma zawsze prostą, ubogą fabułę; schematyczne postacie, które są jednoznacznie pozytywne lub negatywne; nie można w niej określić miejsca i czasu, dzięki czemu staje się uniwersalna, jej nauka jest zawsze aktualna. Nie rozumiemy jej wprost, zawiera naukę, pouczenie, które powinniśmy zrozumieć.
Podsumujmy, przepisujecie temat, NaCoBeZU, definicję przypowieści i tabelę z learningapps. Do końca tygodnia postarajcie się rozwiązać wszystkie zadania, które się tam znajdują, ponieważ wkrótce pojawią się nowe.
Jutro przygotuję dla Was powtórzenie dotyczące mitologii, ponieważ od środy wracamy do mitów.
Piszcie do mnie z pytaniami.
Pozdrawiam serdecznie
Iwona Misiek