Klasa 8a



9. Temat i cel: Dramat. Gatunki dramatyczne - przypomnienie.

NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam pojęcia: dramat, tragedia, komedia.
2. Rozróżniam rodzaje i gatunki literackie.
3. Znam i stosuję słownictwo związane z budową utworów dramatycznych. 

Dzisiaj przypomnienie wiadomości o dramacie. Wyjaśnienie pojęć znajdziecie tutaj:
https://sjp.pwn.pl/szukaj/dramat.html
https://sjp.pwn.pl/szukaj/tragedia.html
https://sjp.pwn.pl/szukaj/komedia.html 

Proszę Was, żebyście rozwiązali zadania w zeszycie ćwiczeń. Kto nie ma swojego egzemplarza w domu, na tej stronie https://gwo.pl/strony/3205/seo_link:cwiczenia-jednozeszytowe-dla-klas-4-i-7 znajdzie wersję online. Po świętach poproszę Was o przesłanie mi rozwiązanych zadań, więc możecie je od razu zapisywać na komputerze w formie: numer zadania, strona, odpowiedź.

Zadania do wykonania:
1, 2 strona 74
3, 4, 5 strona 75
6a strona 76
1, 2, 3a, b, c strony 130-131
5a, b, 6 strona 133




8. Temat i cel: "Reduta Ordona" i "Śmierć Pułkownika" Adama Mickiewicza - przypomnienie.

NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję utwory Mickiewicza.
2. Określam problematykę podjętą w wierszach.

1. Przypomnijcie sobie treść obydwu wierszy.
Śmierć Pułkownika  https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
Reduta Ordona https://klp.pl/mickiewicz/a-5801.html

2. Przeczytajcie opracowanie ze strony https://klp.pl/mickiewicz/a-5805.html

3. Wykonajcie zadania zamieszczone na learningapps.org.

Chciałabym ocenić Waszą aktywność, dlatego wezmę pod uwagę ilość wykonanych zadań w learningapps.
Macie 14 zadań, więc punktacja będzie następująca:
14-13 bardzo dobry
12-10 dobry
9-7 dostateczny
6-5 dopuszczający
4-0 nieodostateczny 
Na rozwiązanie zadań macie czas do jutra, (piątek) do 19.00.

Pozdrawiam
Iwona Misiek
Dzisiaj dwa tematy 6 i 7!


6. Temat i cel: Interpretuję wiersz Piotra Macierzyńskiego pt. „Stworzenie KL Auschwitz”.
NaCoBeZU:
1.      Omawiam temat i problematykę utworu.
2.      Rozpoznaję nawiązania biblijne w utworze.
3.      Wykorzystuję wiedzę z historii do interpretacji wiersza.

Wiersz, który macie zinterpretować znajduje się w podręczniku na stronie 267. Aby go dobrze zrozumieć i zinterpretować musicie odwołać się do wiedzy historycznej oraz do znajomości opisu stworzenia świata w Biblii.
O obozie w Auschwitz dowiecie się najwięcej ze strony tegoż muzeum - http://auschwitz.org/historia/
Natomiast fragment opisujący stworzenie świata jest dostępny tutaj –
Teraz przeczytajcie wiersz, zapiszcie i dokończcie w zeszycie zdania zapisane kursywą.
1.      Zastanów się, co jest tematem wiersza? (o czym opowiada?)
Tematem wiersza jest…
2.      Jaką problematykę podejmuje utwór? (musisz zastanowić się do jakich przemyśleń ma Cię skłonić? Nad czym masz się zastanowić? Co zaczynasz doceniać? Co staje się wartością? Co jest godne potępienia?)
Wiersz podejmuje problem…
3.      W jaki sposób utwór nawiązuje do Biblii? (Zwróć uwagę na tytuł,  podobnie sformułowane wyrażenia, budowę wiersza: ile dni pracy Niemców jest opisane w wierszu)? Odnieś się do tekstu wiersza oraz Biblii.
Wiersz nawiązuje do biblijnego opisu stworzenia świata poprzez…
4.      Nawiązanie do Biblii w opisie obozu koncentracyjnego powoduje groteskę/komizm/kontrast.
5.      W utworze przeważają środki poetyckie/fakty.   - wybierz prawidłowe dokończenie.

Jeśli macie trudności lub nie jesteście pewni obejrzyjcie filmik https://www.youtube.com/watch?v=i8I4_rFqyzk Wystarczy pierwsze 5 minut i myślę, że powinien Wam pomóc.


7. Temat i cel: „Sonety krymskie” Adama Mickiewicza – przypomnienie wiadomości.

NaCoBeZU:
1.      Rozpoznaję sonety Mickiewicza.
2.      Wyjaśniam pojęcie sonetu, rozpoznaję utwory należące do tego gatunku.
3.      Interpretuję przekaz zawarty w sonetach.

Przeczytajcie pierwszy z cyklu sonetów oraz opracowanie, które znajduje się pod wskazanymi linkami. Jutro pojawią się zadania w learningapps.

STEPY AKERMAŃSKIE

Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu,
Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam koralowe ostrowy burzanu.

Już mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanu;
Patrzę w niebo, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi;
Tam z dala błyszczy obłok - tam jutrzenka wschodzi;
To błyszczy Dniestr, to weszła lampa Akermanu.

Stójmy! - jak cicho! - słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę, kędy się motyl kołysa na trawie,

Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W takiej ciszy - tak ucho natężam ciekawie,
Że słyszałbym głos z Litwy. - Jedźmy, nikt nie woła.


5. Temat i cel:  Zasady tworzenia rozprawki z hipotezą.

NaCoBeZU:
- Napisanie rozprawki z hipotezą zgodnie z wytycznymi wypowiedzi argumentacyjnej.

Zapiszcie w zeszycie tylko temat i NaCoBeZU, resztę powinniście już mieć. Przeczytajcie wiadomości i zróbcie pracę domową na ocenę.

Na początek przypomnijcie sobie, czym jest hipoteza.

Hipoteza to opinia, której nie jesteśmy pewni – przypuszczenie budzące nasze wątpliwości i wymagające sprawdzenia. Wprowadzamy ją za pomocą sformułowań typu:
Wydaję mi się że…
Zastanawiam się, czy…
Mam wątpliwości, czy…

Przykład hipotezy:
Mam wątpliwości, czy warto zakładać konto na portalu społecznościowym.

Następnie dodajecie zdanie wprowadzające argumenty np.:
Poniżej przedstawię argumenty za i przeciw.
Rozważę ten problem w poniższych argumentach.

Plan rozprawki z hipotezą jest nieco inny niż rozprawki z tezą.

Plan rozprawki z hipotezą:
1.      Wstęp.
a.      Ogólne rozważania.
b.      Hipoteza.
c.       Zdanie wprowadzające argumenty.
2.      Rozwinięcie
a.      Argumenty z przykładami.
b.      Kontrargumenty z przykładami.
3.      Zakończenie.
a.      Podsumowanie rozważań.
b.      Sformułowanie tezy.

Pamiętajcie, każdy punkt to nowy akapit, ponadto każdy argument i kontrargument również powinien być zapisany w nowym akapicie.
WAŻNE! W zakończeniu musicie opowiedzieć się po jednej ze stron i postawić tezę. Zastanówcie się, które argumenty są mocniejsze albo po której stronie jest ich zwyczajnie więcej. W rozprawce z hipotezą zastanawiamy się zawsze nad ZA i PRZECIW.

Teraz tworzenie argumentów. Pamiętajcie zaczynamy od argumentu i do niego szukamy odpowiedniego przykładu w literaturze.

Mogę postawić hipotezę:
Mam wątpliwości, czy wprowadzenie kwarantanny w Polsce ma sens.

Muszę się zastanowić, co sprawia, że jest to dobre posunięcie oraz jakie są minusy tej decyzji.

Zapomnijcie o konstrukcji Moim pierwszym argumentem jest…, bo jest to prosta droga do katastrofy i większość z Was kończy to zdanie tak, że nie ma ono sensu. Lepsza będzie konstrukcja: Po pierwsze… Po drugie… Po trzecie… tylko nie pomylcie się w liczeniu albo Z jednej strony… Z drugiej strony… Spróbujmy:

Argumenty:
Po pierwsze poprzez pozostanie w domu nie narażamy się na zarażenie.
Po drugie przestrzegając kwarantanny, nie zarażę innych osób.
Po trzecie im więcej ludzi podda się kwarantannie, tym szybciej wirus przestanie się rozprzestrzeniać.

Kontrargument:
Z drugiej strony pozostawanie wielu tysięcy osób w domach przyczyni się do kryzysu gospodarczego.

Mam argumenty za i przeciw teraz muszę się zastanowić, które są dla mnie ważniejsze i podsumować swoją wypowiedź i zbudować tezę, np. tak:

Jak pokazują powyższe argumenty, kwarantanna wprowadzona w Polsce jest bardzo ważna. Dzięki niej możemy nie tylko zadbać o zdrowie swoje i innych, ale też uratować życie. Na pewno będzie się to wiązało z poważnym kryzysem gospodarczym, jednak życie ludzkie jest w tej chwili ważniejsze, tym bardziej, że bez zdrowych ludzi zdolnych do pracy i tak czekałby nas kryzys.

Oczywiście do każdego argumentu należy podać przykład z literatury. Nie omawialiśmy takich utworów, które pasowałyby tutaj. W szkole średniej będziecie pewnie czytać „Dżumę” A. Camusa, opowiada ona o ludziach zamkniętych w mieście dotkniętym epidemią. Dzisiaj sprzedaż książki na nowo rośnie i staje się bestsellerem. Myślę, że po tym czego teraz doświadczamy, nie będziecie mieli problemu ze zrozumieniem tego utworu. Ja dopiero teraz zrozumiałam, dlaczego dla bohaterów tak trudne było zamknięcie.

Na zakończenie antyprzykłady, czyli przykłady argumentów, jakie tworzycie, ale które nie mają sensu.
Powiedzmy, że nasza hipoteza wciąż jest taka sama, czyli:
Mam wątpliwości, czy wprowadzenie kwarantanny w Polsce ma sens.
 BŁĘDNE PRÓBY ARGUMENTOWANIA (NIE RÓBCIE TEGO W SWOICH PRACACH!):
Moim pierwszym argumentem jest książka Alberta Camusa.
Moim drugim argumentem jest bohater „Dżumy”.
Moim trzecim argumentem jest okoliczność siedzenia w domu zamiast w pracy.

Te zdania są źle sformułowane i nic z nich nie wynika! Argumentem mamy kogoś przekonać do naszego zdania.


Do przyszłego poniedziałku macie mi wysłać rozprawkę z hipotezą na jeden z poniższych tematów. Wybrany temat należy przepisać. Wypracowanie ma liczyć minimum 200 słów. Proszę, żebyście wysyłali swoje prace w pliku tekstowym poprzez librus. Praca zostanie oceniona.

1.Czy warto być dobrym? Odwołaj się do co najmniej dwóch lektur obowiązkowych.
2. Miłość to siła niszcząca czy budująca? Odwołaj się do co najmniej dwóch lektur obowiązkowych.
3. Wyprawa, wędrówka, tułaczka… - podróż niejedno ma imię. Odwołaj się do co najmniej dwóch lektur obowiązkowych.

Lektury obowiązkowe z klas 7-8!

Podpowiedź:
Temat 1: Zastanów się, jakie korzyści wynikają z bycia dobrym człowiekiem i co złego może nam się przytrafić. Następnie zastanów się, którzy bohaterowie byli dobrzy i zyskali na swojej postawie, a którzy pomimo dobroci zostali skrzywdzeni.

Temat 2: Zastanów się, kiedy miłość niszczy człowieka, a kiedy sprawia, że jesteśmy szczęśliwi. Następnie zastanów się, który z bohaterów był nieszczęśliwie zakochany i miłość doprowadziła go do rozpaczy, nieszczęścia, a który dzięki miłości coś zyskał.

Temat 3: Zastanów się , jakie są pozytywne strony podróży i co złego może nas spotkać. Następnie zastanów się, dla którego z bohaterów podróż była pozytywna i wniosła coś dobrego do jego życia, a dla którego stała się tułaczką, czymś negatywnym.



4. Temat i cel: Powtórzenie wiadomości do egzaminu ósmoklasisty, rozwiązywanie arkuszy egzaminacyjnych.

Dzisiaj wejdźcie na stronę:
https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/
 i rozwiążcie jeden z testów, którego jeszcze nie rozwiązywaliście. Bądźcie ze sobą uczciwi i nie zaglądajcie do rozwiązań, dopóki nie skończycie. Ci z Was, którzy do tej pory uczciwie codziennie powtarzali i zrobili już wszystkie arkusze, niech zajrzą do podręcznika i zrobią zadania ze stron 182-183 (bez zadania 10).
Do poniedziałku.

Pozdrawiam
Iwona Misiek

3. Temat i cel: Apel o pokój na świecie tematem dzieł współczesnych artystów. Rozpoznaję funkcję perswazyjną tekstów kultury.
NaCoBeZU:
1. Wyjaśniam pojęcie perswazja.
2. Rozpoznaję funkcję perswazyjną tekstu kultury.
3. Interpretuję dzieła sztuki (obrazy, grafiki).

Jeśli macie podręcznik lub dostęp do multipodręcznika korzystacie ze stron 241-242 .
Przepisujecie temat, NaCoBeZU, definicję perswazji, odpowiadacie na pytanie.

Czym jest perswazja?
perswazja - namawianie do czegoś lub odradzanie czegoś z przytoczeniem odpowiednich argumentów.

Funkcję perswazyjną mają wszelkiego rodzaju reklamy. Mają nas namówić do kupna danego produktu. Nie zawsze reklama posługuje się uczciwym uzasadnieniem. Często w reklamie stosuje się manipulację, która jest nieuczciwa i nieetyczna.

Teksty literackie oraz inne teksty kultury, takie jak obrazy i grafiki również mogą pełnić funkcję perswazyjną, ponieważ mają nas skłonić do konkretnych zachowań lub wpłynąć na nasze poglądy.

Obejrzyjcie poniższe dzieła sztuki i zastanówcie się, do jakiej myśli starają się nas przekonać? Jaką wspólną ideę przekazują? Odpowiedzcie na to pytanie pisemnie w zeszycie i dodajcie swoje uzasadnienie. 
Podpowiedź: W uzasadnieniu należy wskazać, jakie elementy graficzne świadczą o tym, że dana grafika przekazuje daną myśl.
                                        Paweł Kuczyński Pokój
                                          Joe Scorsone, Alice Drueding Alternatywy dla wojny
i mój ulubiony Banksy i jego street art.
Tyle na dziś, widzimy się jutro.
Iwona Misiek

1. i 2. Temat i cel: Powtórzenie wiadomości o "Zemście" Aleksandra Fredry.

NaCoBeZU:
1. Streszczam najważniejsze wątki: spór o zamek, miłosny.
2. Rozpoznaję utwór po przeczytaniu fragmentu.
3. Określam rodzaj i gatunek literacki utworu.
4. Określam czas i miejsce akcji w utworze.
5. Wymieniam bohaterów utworu i charakteryzuję ich.
6. Określam rodzaje komizmu zastosowane w utworze.

W celu powtórzenia proszę, żebyście dziś obejrzeli na TVP1 o godzinie 21.00 Teatr Telewizji, w którym zostanie wyemitowana "Zemsta". Ci, którzy nie będą mogli dziś obejrzeć wersji teatralnej, mogą obejrzeć wersję filmową w reżyserii Andrzeja Wajdy dostępną m.in. na Netflix.

Ponadto zapoznajcie się z wiadomościami umieszczonymi na stronie: https://klp.pl/zemsta/  Zapoznajcie się z pełnym opracowaniem dostępnym na kolejnych podstronach. W learningapps.org przygotuje dla Was zadania, sprawdzające Waszą wiedzę, część z nich należy przepisać do zeszytu (będziecie mieć informację w poleceniu).

Przypominam Wam, że na stronie https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/ codziennie pojawiają się nowe arkusze, dzięki którym możecie przygotować się do egzaminu, po południu umieszczany jest również klucz, więc możecie sprawdzać, jak Wam poszło. Odpowiedzi do zadań otwartych, których nie jesteście pewni, ponieważ są inne niż w kluczu. możecie wysyłać do mnie.

Podsumujmy, do środy macie obejrzeć "Zemstę" (to już dziś, o 21.00), zapoznać się z opracowaniem i na jego podstawie wykonać zadania w learningapps. Temat, cel oraz wskazane zadania przepisujecie do zeszytu. Jako pracę domową potraktujcie arkusze, postarajcie się robić ich jak najwięcej, ale jeden na tydzień to absolutne minimum, żeby poprawić swoje umiejętności. W środę zamieszczę kolejny post z nowym tematem.

Przysyłajcie swoje propozycje, co chcecie powtórzyć lub jaka forma kontaktu jest dla Was najwygodniejsza (nie tylko z polskiego).

Pozdrawiam Was serdecznie
Iwona Misiek


Dlaczego czasem trudno nam się skoncentrować?

https://www.youtube.com/watch?v=JI6EMsBT0as