9. Temat i cel: Dramat.
Gatunki dramatyczne - przypomnienie.
NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam pojęcia: dramat, tragedia, komedia.
2. Rozróżniam rodzaje i gatunki literackie.
3. Znam i stosuję słownictwo związane z budową utworów dramatycznych.
Dzisiaj przypomnienie wiadomości o dramacie. Wyjaśnienie pojęć znajdziecie tutaj:
https://sjp.pwn.pl/szukaj/dramat.html
https://sjp.pwn.pl/szukaj/tragedia.html
https://sjp.pwn.pl/szukaj/komedia.html
Proszę Was, żebyście rozwiązali zadania w zeszycie ćwiczeń. Kto nie ma swojego egzemplarza w domu, na tej stronie https://gwo.pl/strony/3205/seo_link:cwiczenia-jednozeszytowe-dla-klas-4-i-7 znajdzie wersję online. Po świętach poproszę Was o przesłanie mi rozwiązanych zadań, więc możecie je od razu zapisywać na komputerze w formie: numer zadania, strona, odpowiedź.
Zadania do wykonania:
1, 2 strona 74
3, 4, 5 strona 75
6a strona 76
1, 2, 3a, b, c strony 130-131
5a, b, 6 strona 133
8. Temat i cel: "Reduta Ordona" i "Śmierć Pułkownika" Adama Mickiewicza - przypomnienie.
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję utwory Mickiewicza.
2. Określam problematykę podjętą w wierszach.
1. Przypomnijcie sobie treść obydwu wierszy.
Śmierć Pułkownika https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
Reduta Ordona https://klp.pl/mickiewicz/a-5801.html
2. Przeczytajcie opracowanie ze strony https://klp.pl/mickiewicz/a-5805.html
3. Wykonajcie zadania zamieszczone na learningapps.org.
Chciałabym ocenić Waszą aktywność, dlatego wezmę pod uwagę ilość wykonanych zadań w learningapps.
Macie 14 zadań, więc punktacja będzie następująca:
14-13 bardzo dobry
12-10 dobry
9-7 dostateczny
6-5 dopuszczający
4-0 nieodostateczny
Na rozwiązanie zadań macie czas do jutra, (piątek) do 19.00.
Pozdrawiam
Iwona Misiek
Dzisiaj dwa tematy 6 i 7!
7. Temat
i cel:
„Sonety krymskie” Adama Mickiewicza –
przypomnienie wiadomości.
5. Temat i cel: Zasady tworzenia rozprawki z hipotezą.
NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam pojęcia: dramat, tragedia, komedia.
2. Rozróżniam rodzaje i gatunki literackie.
3. Znam i stosuję słownictwo związane z budową utworów dramatycznych.
Dzisiaj przypomnienie wiadomości o dramacie. Wyjaśnienie pojęć znajdziecie tutaj:
https://sjp.pwn.pl/szukaj/dramat.html
https://sjp.pwn.pl/szukaj/tragedia.html
https://sjp.pwn.pl/szukaj/komedia.html
Proszę Was, żebyście rozwiązali zadania w zeszycie ćwiczeń. Kto nie ma swojego egzemplarza w domu, na tej stronie https://gwo.pl/strony/3205/seo_link:cwiczenia-jednozeszytowe-dla-klas-4-i-7 znajdzie wersję online. Po świętach poproszę Was o przesłanie mi rozwiązanych zadań, więc możecie je od razu zapisywać na komputerze w formie: numer zadania, strona, odpowiedź.
Zadania do wykonania:
1, 2 strona 74
3, 4, 5 strona 75
6a strona 76
1, 2, 3a, b, c strony 130-131
5a, b, 6 strona 133
8. Temat i cel: "Reduta Ordona" i "Śmierć Pułkownika" Adama Mickiewicza - przypomnienie.
NaCoBeZu:
1. Rozpoznaję utwory Mickiewicza.
2. Określam problematykę podjętą w wierszach.
1. Przypomnijcie sobie treść obydwu wierszy.
Śmierć Pułkownika https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/smierc-pulkownika.html
Reduta Ordona https://klp.pl/mickiewicz/a-5801.html
2. Przeczytajcie opracowanie ze strony https://klp.pl/mickiewicz/a-5805.html
3. Wykonajcie zadania zamieszczone na learningapps.org.
Chciałabym ocenić Waszą aktywność, dlatego wezmę pod uwagę ilość wykonanych zadań w learningapps.
Macie 14 zadań, więc punktacja będzie następująca:
14-13 bardzo dobry
12-10 dobry
9-7 dostateczny
6-5 dopuszczający
4-0 nieodostateczny
Na rozwiązanie zadań macie czas do jutra, (piątek) do 19.00.
Pozdrawiam
Iwona Misiek
Dzisiaj dwa tematy 6 i 7!
6. Temat i cel:
Interpretuję wiersz Piotra Macierzyńskiego pt. „Stworzenie KL Auschwitz”.
NaCoBeZU:
1.
Omawiam
temat i problematykę utworu.
2.
Rozpoznaję
nawiązania biblijne w utworze.
3.
Wykorzystuję
wiedzę z historii do interpretacji wiersza.
Wiersz,
który macie zinterpretować znajduje się w podręczniku na stronie 267. Aby go
dobrze zrozumieć i zinterpretować musicie odwołać się do wiedzy historycznej
oraz do znajomości opisu stworzenia świata w Biblii.
O
obozie w Auschwitz dowiecie się najwięcej ze strony tegoż muzeum - http://auschwitz.org/historia/
Natomiast
fragment opisujący stworzenie świata jest dostępny tutaj –
Teraz
przeczytajcie wiersz, zapiszcie i dokończcie w zeszycie zdania zapisane
kursywą.
1.
Zastanów
się, co jest tematem wiersza? (o czym opowiada?)
Tematem
wiersza jest…
2.
Jaką
problematykę podejmuje utwór? (musisz zastanowić się do jakich przemyśleń ma
Cię skłonić? Nad czym masz się zastanowić? Co zaczynasz doceniać? Co staje się
wartością? Co jest godne potępienia?)
Wiersz
podejmuje problem…
3.
W
jaki sposób utwór nawiązuje do Biblii?
(Zwróć uwagę na tytuł, podobnie
sformułowane wyrażenia, budowę wiersza: ile dni pracy Niemców jest opisane w
wierszu)? Odnieś się do tekstu wiersza oraz Biblii.
Wiersz
nawiązuje do biblijnego opisu stworzenia świata poprzez…
4.
Nawiązanie do
Biblii w opisie obozu koncentracyjnego powoduje groteskę/komizm/kontrast.
5.
W utworze
przeważają środki poetyckie/fakty. - wybierz prawidłowe dokończenie.
Jeśli
macie trudności lub nie jesteście pewni obejrzyjcie filmik https://www.youtube.com/watch?v=i8I4_rFqyzk Wystarczy
pierwsze 5 minut i myślę, że powinien Wam pomóc.
NaCoBeZU:
1.
Rozpoznaję
sonety Mickiewicza.
2.
Wyjaśniam
pojęcie sonetu, rozpoznaję utwory należące do tego gatunku.
3.
Interpretuję
przekaz zawarty w sonetach.
Przeczytajcie pierwszy z cyklu sonetów
oraz opracowanie, które znajduje się pod wskazanymi linkami. Jutro pojawią się
zadania w learningapps.
STEPY AKERMAŃSKIE
Wpłynąłem
na suchego przestwór oceanu,
Wóz
nurza się w zieloność i jak łódka brodzi,
Śród
fali łąk szumiących, śród kwiatów powodzi,
Omijam
koralowe ostrowy burzanu.
Już
mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanu;
Patrzę
w niebo, gwiazd szukam, przewodniczek łodzi;
Tam
z dala błyszczy obłok - tam jutrzenka wschodzi;
To
błyszczy Dniestr, to weszła lampa Akermanu.
Stójmy!
- jak cicho! - słyszę ciągnące żurawie,
Których
by nie dościgły źrenice sokoła;
Słyszę,
kędy się motyl kołysa na trawie,
Kędy
wąż śliską piersią dotyka się zioła.
W
takiej ciszy - tak ucho natężam ciekawie,
Że
słyszałbym głos z Litwy. - Jedźmy, nikt nie woła.
5. Temat i cel: Zasady tworzenia rozprawki z hipotezą.
NaCoBeZU:
-
Napisanie rozprawki z hipotezą zgodnie z wytycznymi wypowiedzi argumentacyjnej.
Zapiszcie w zeszycie tylko temat i NaCoBeZU, resztę powinniście już mieć. Przeczytajcie wiadomości i zróbcie pracę domową na ocenę.
Na
początek przypomnijcie sobie, czym jest hipoteza.
Hipoteza to
opinia, której nie jesteśmy pewni – przypuszczenie budzące nasze wątpliwości i
wymagające sprawdzenia. Wprowadzamy ją za pomocą sformułowań typu:
Wydaję mi się
że…
Zastanawiam się,
czy…
Mam wątpliwości,
czy…
Przykład
hipotezy:
Mam wątpliwości,
czy warto zakładać konto na portalu społecznościowym.
Następnie
dodajecie zdanie wprowadzające argumenty np.:
Poniżej
przedstawię argumenty za i przeciw.
Rozważę ten
problem w poniższych argumentach.
Plan
rozprawki z hipotezą jest nieco inny niż rozprawki z tezą.
Plan rozprawki z
hipotezą:
1.
Wstęp.
a.
Ogólne
rozważania.
b.
Hipoteza.
c.
Zdanie
wprowadzające argumenty.
2.
Rozwinięcie
a.
Argumenty z
przykładami.
b.
Kontrargumenty z
przykładami.
3.
Zakończenie.
a.
Podsumowanie
rozważań.
b.
Sformułowanie
tezy.
Pamiętajcie,
każdy punkt to nowy akapit, ponadto każdy argument i kontrargument również
powinien być zapisany w nowym akapicie.
WAŻNE!
W zakończeniu musicie opowiedzieć się po jednej ze stron i postawić tezę.
Zastanówcie się, które argumenty są mocniejsze albo po której stronie jest ich
zwyczajnie więcej. W rozprawce z hipotezą zastanawiamy się zawsze nad ZA i
PRZECIW.
Teraz
tworzenie argumentów. Pamiętajcie zaczynamy od argumentu i do niego szukamy
odpowiedniego przykładu w literaturze.
Mogę
postawić hipotezę:
Mam wątpliwości,
czy wprowadzenie kwarantanny w Polsce ma sens.
Muszę
się zastanowić, co sprawia, że jest to dobre posunięcie oraz jakie są minusy
tej decyzji.
Zapomnijcie
o konstrukcji Moim pierwszym argumentem
jest…, bo jest to prosta droga do katastrofy i większość z Was kończy to
zdanie tak, że nie ma ono sensu. Lepsza będzie konstrukcja: Po pierwsze… Po drugie… Po trzecie… tylko
nie pomylcie się w liczeniu albo Z jednej
strony… Z drugiej strony… Spróbujmy:
Argumenty:
Po pierwsze
poprzez pozostanie w domu nie narażamy się na zarażenie.
Po drugie przestrzegając
kwarantanny, nie zarażę innych osób.
Po trzecie im
więcej ludzi podda się kwarantannie, tym szybciej wirus przestanie się
rozprzestrzeniać.
Kontrargument:
Z drugiej strony
pozostawanie wielu tysięcy osób w domach przyczyni się do kryzysu gospodarczego.
Mam
argumenty za i przeciw teraz muszę się zastanowić, które są dla mnie ważniejsze
i podsumować swoją wypowiedź i zbudować tezę, np. tak:
Jak pokazują
powyższe argumenty, kwarantanna wprowadzona w Polsce jest bardzo ważna.
Dzięki niej możemy nie tylko zadbać o zdrowie swoje i innych, ale też uratować
życie. Na pewno będzie się to wiązało z poważnym kryzysem gospodarczym, jednak
życie ludzkie jest w tej chwili ważniejsze, tym bardziej, że bez zdrowych ludzi
zdolnych do pracy i tak czekałby nas kryzys.
Oczywiście
do każdego argumentu należy podać przykład z literatury. Nie omawialiśmy takich
utworów, które pasowałyby tutaj. W szkole średniej będziecie pewnie czytać
„Dżumę” A. Camusa, opowiada ona o ludziach zamkniętych w mieście dotkniętym
epidemią. Dzisiaj sprzedaż książki na nowo rośnie i staje się bestsellerem.
Myślę, że po tym czego teraz doświadczamy, nie będziecie mieli problemu ze
zrozumieniem tego utworu. Ja dopiero teraz zrozumiałam, dlaczego dla bohaterów
tak trudne było zamknięcie.
Na
zakończenie antyprzykłady, czyli przykłady argumentów, jakie tworzycie, ale
które nie mają sensu.
Powiedzmy,
że nasza hipoteza wciąż jest taka sama, czyli:
Mam wątpliwości,
czy wprowadzenie kwarantanny w Polsce ma sens.
BŁĘDNE
PRÓBY ARGUMENTOWANIA (NIE RÓBCIE TEGO W SWOICH PRACACH!):
Te
zdania są źle sformułowane i nic z nich nie wynika! Argumentem mamy kogoś
przekonać do naszego zdania.
Do
przyszłego poniedziałku macie mi wysłać rozprawkę z hipotezą na jeden z
poniższych tematów. Wybrany temat należy przepisać. Wypracowanie ma liczyć
minimum 200 słów. Proszę, żebyście wysyłali swoje prace w pliku tekstowym
poprzez librus. Praca zostanie oceniona.
1.Czy
warto być dobrym? Odwołaj się do co najmniej dwóch lektur obowiązkowych.
2.
Miłość to siła niszcząca czy budująca? Odwołaj się do co najmniej dwóch lektur
obowiązkowych.
3.
Wyprawa, wędrówka, tułaczka… - podróż niejedno ma imię. Odwołaj się do co
najmniej dwóch lektur obowiązkowych.
Lektury
obowiązkowe z klas 7-8!
Podpowiedź:
Temat
1: Zastanów się, jakie korzyści wynikają z bycia dobrym człowiekiem i co złego
może nam się przytrafić. Następnie zastanów się, którzy bohaterowie byli dobrzy
i zyskali na swojej postawie, a którzy pomimo dobroci zostali skrzywdzeni.
Temat
2: Zastanów się, kiedy miłość niszczy człowieka, a kiedy sprawia, że jesteśmy
szczęśliwi. Następnie zastanów się, który z bohaterów był nieszczęśliwie
zakochany i miłość doprowadziła go do rozpaczy, nieszczęścia, a który dzięki
miłości coś zyskał.
Temat
3: Zastanów się , jakie są pozytywne strony podróży i co złego może nas
spotkać. Następnie zastanów się, dla którego z bohaterów podróż była pozytywna
i wniosła coś dobrego do jego życia, a dla którego stała się tułaczką, czymś
negatywnym.
4. Temat i cel: Powtórzenie wiadomości do egzaminu ósmoklasisty, rozwiązywanie arkuszy egzaminacyjnych.
Dzisiaj wejdźcie na stronę:
https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/
i rozwiążcie jeden z testów, którego jeszcze nie rozwiązywaliście. Bądźcie ze sobą uczciwi i nie zaglądajcie do rozwiązań, dopóki nie skończycie. Ci z Was, którzy do tej pory uczciwie codziennie powtarzali i zrobili już wszystkie arkusze, niech zajrzą do podręcznika i zrobią zadania ze stron 182-183 (bez zadania 10).
Do poniedziałku.
Pozdrawiam
Iwona Misiek
3. Temat i cel: Apel o pokój na świecie tematem dzieł współczesnych artystów. Rozpoznaję funkcję perswazyjną tekstów kultury.
NaCoBeZU:
1. Wyjaśniam pojęcie perswazja.
2. Rozpoznaję funkcję perswazyjną tekstu kultury.
3. Interpretuję dzieła sztuki (obrazy, grafiki).
Jeśli macie podręcznik lub dostęp do multipodręcznika korzystacie ze stron 241-242 .
Przepisujecie temat, NaCoBeZU, definicję perswazji, odpowiadacie na pytanie.
Czym jest perswazja?
perswazja - namawianie do czegoś lub odradzanie czegoś z przytoczeniem odpowiednich argumentów.
Funkcję perswazyjną mają wszelkiego rodzaju reklamy. Mają nas namówić do kupna danego produktu. Nie zawsze reklama posługuje się uczciwym uzasadnieniem. Często w reklamie stosuje się manipulację, która jest nieuczciwa i nieetyczna.
Teksty literackie oraz inne teksty kultury, takie jak obrazy i grafiki również mogą pełnić funkcję perswazyjną, ponieważ mają nas skłonić do konkretnych zachowań lub wpłynąć na nasze poglądy.
Obejrzyjcie poniższe dzieła sztuki i zastanówcie się, do jakiej myśli starają się nas przekonać? Jaką wspólną ideę przekazują? Odpowiedzcie na to pytanie pisemnie w zeszycie i dodajcie swoje uzasadnienie.
Podpowiedź: W uzasadnieniu należy wskazać, jakie elementy graficzne świadczą o tym, że dana grafika przekazuje daną myśl.
Paweł Kuczyński Pokój
Joe Scorsone, Alice Drueding Alternatywy dla wojny
i mój ulubiony Banksy i jego street art.
Tyle na dziś, widzimy się jutro.
Iwona Misiek
1. i 2. Temat i cel: Powtórzenie wiadomości o "Zemście" Aleksandra Fredry.
NaCoBeZU:
1. Streszczam najważniejsze wątki: spór o zamek, miłosny.
2. Rozpoznaję utwór po przeczytaniu fragmentu.
3. Określam rodzaj i gatunek literacki utworu.
4. Określam czas i miejsce akcji w utworze.
5. Wymieniam bohaterów utworu i charakteryzuję ich.
6. Określam rodzaje komizmu zastosowane w utworze.
W celu powtórzenia proszę, żebyście dziś obejrzeli na TVP1 o godzinie 21.00 Teatr Telewizji, w którym zostanie wyemitowana "Zemsta". Ci, którzy nie będą mogli dziś obejrzeć wersji teatralnej, mogą obejrzeć wersję filmową w reżyserii Andrzeja Wajdy dostępną m.in. na Netflix.
Ponadto zapoznajcie się z wiadomościami umieszczonymi na stronie: https://klp.pl/zemsta/ Zapoznajcie się z pełnym opracowaniem dostępnym na kolejnych podstronach. W learningapps.org przygotuje dla Was zadania, sprawdzające Waszą wiedzę, część z nich należy przepisać do zeszytu (będziecie mieć informację w poleceniu).
Przypominam Wam, że na stronie https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/ codziennie pojawiają się nowe arkusze, dzięki którym możecie przygotować się do egzaminu, po południu umieszczany jest również klucz, więc możecie sprawdzać, jak Wam poszło. Odpowiedzi do zadań otwartych, których nie jesteście pewni, ponieważ są inne niż w kluczu. możecie wysyłać do mnie.
Podsumujmy, do środy macie obejrzeć "Zemstę" (to już dziś, o 21.00), zapoznać się z opracowaniem i na jego podstawie wykonać zadania w learningapps. Temat, cel oraz wskazane zadania przepisujecie do zeszytu. Jako pracę domową potraktujcie arkusze, postarajcie się robić ich jak najwięcej, ale jeden na tydzień to absolutne minimum, żeby poprawić swoje umiejętności. W środę zamieszczę kolejny post z nowym tematem.
Przysyłajcie swoje propozycje, co chcecie powtórzyć lub jaka forma kontaktu jest dla Was najwygodniejsza (nie tylko z polskiego).
Pozdrawiam Was serdecznie
Iwona Misiek